Podstawy copywritingu - jak tworzyć teksty sprzedażowe? - Wersja do druku +- Praca w domu - Dodatkowa Praca - Zarabianie przez Internet (https://zarabiam.com) +-- Dział: Zarabiam.com (/Forum-Zarabiam-com-166) +--- Dział: Blog (/Forum-Blog-466) +--- Wątek: Podstawy copywritingu - jak tworzyć teksty sprzedażowe? (/Temat-Podstawy-copywritingu-jak-tworzyc-teksty-sprzedazowe-156493) |
Podstawy copywritingu - jak tworzyć teksty sprzedażowe? - Admin - 27-10-2024 04:34 Podstawy copywritingu - jak tworzyć teksty sprzedażowe?
1. Ogólnie o copywritingu Copywriting w internecie polega na tworzeniu tekstów (niekoniecznie sprzedażowych), które mają na celu przekonanie czytelników do podjęcia określonych działań. Inaczej mówiąc chodzi tu o umiejętność wpływania na czytelników w taki sposób, by zareagowali dokładnie tak jak życzy sobie tego autor tekstu. Jest to więc po prostu swojego rodzaju ładniejsze określenie na "manipulację". Oczywiście w copywritingu chodzi przede wszystkim o sprzedaż (rozumianą bardzo szeroko - np. rejestracja, zostawienie maila, wysłanie sms'a, wypełnienie formularza, itd.), ale głównym celem tworzonych treści wcale nie musi być ta bezpośrednia sprzedaż - można po prostu starać się zmienić czyjeś poglądy (np. przed wyborami, referundum, itd.) lub utożsamić jakiś produkt z potrzebą czytelnika (tak aby sam go znalazł i kupił). Najważniejsze jest wywieranie wpływu - to jest właśnie umiejętność, którą się rozwija mówiąc o nauce copywritingu. Wpływ na czytelnika
Wpływanie na czytelników i odbiorców reklam jest kluczowym elementem skuteczności każdej kampanii reklamowej. Mini-strony ze słabymi tekstami - nie sprzedają, niewiarygodny marketing szeptany - nie sprzedaje, słabe treści postów na FB - nie sprzedają, itd. Głęboko wierzę, że w reklamach liczy się dosłownie każde słowo. Swojego czasu samym dodaniem "już teraz" zwiększyłem dniówkę o mniej więcej 1000% i od tego czasu używam tego sformułowania nagminnie. Zmiana treści reklamowej jest pierwszą rzeczą, którą należy zrobić w przypadku kiepskich efektów. Wiele dobrych pomysłów jest po prostu źle zareklamowanych - stąd brak efektów. "Dobra reklama" wymaga jednak testów i ciągłego modyfikowania treści - to nie jest takie "hop". Warto też dodać, że tak naprawdę nigdy nie ustalimy, czy dana treść to już najlepsza z możliwych - dlatego co jakiś czas polecam wprowadzać modyfikacje i zestawiać je ze zmianą przychodów Innej drogi nie ma. Budowa skutecznej treści sprzedażowej
Budowa skutecznej treści sprzedażowej przypomina budowanie jakiegokolwiek projektu zarobkowego. Na początku idealnie nie będzie, ale z każdą kolejną aktualizacją będzie coraz lepiej (a przynajmniej ten trend będzie rosnący - bo część pomysłów może się okazać nietrafnych). 2. Pułapki, w jakie można wpaść Internet jest pełen dziwnych porad dotyczących copywritingu. Łatwo trafić np. na różnego rodzaju "prawdy" o rzekomym wpływie:
Na wysokość konwersji. To jest oczywiście pół-prawda, bo być może w jakiś warunkach faktycznie zastosowanie takich elementów podniosło komuś konwersję, ALE - w Twoim i moim przypadku sytuacja wygląda inaczej. Mamy inne grupy docelowe i sprzedajemy inne produkty od osoby, od której wyszły tego typu statystyki. Ponadto nie wiemy, czy podawane w takich badaniach wzrosty są wynikiem tylko wprowadzania w/w elementów - czy np. po prostu na stronę wchodziło więcej osób lub były to osoby pozyskiwane w inny sposób. Może akurat w tym czasie artykuł wypozycjonował się na inną frazę. Inaczej mówiąc nie wiemy, jak tego typu "badania" były przeprowadzone - więc śmiało można założyć, że są NIEWIARYGODNE. Trzeba uważać, żeby tworzone teksty nie były po prostu śmieszne (chyba, że na tym nam właśnie zależy i w ten sposób chcemy odsiać inteligentniejsze osoby). Czerwony nagłówek na niebieskim tle wygląda fatalnie. Niewiarygodny nagłówek w cudzysłowie i opisywanie marzeń szablonowym językiem NLP wygląda tak samo wiarygodnie jak wiarygodna jest telemarketerka zapraszająca "tylko dzisiaj" na "ekskluzywny" pokaz garnków z "całkowicie darmowym prezentem" od organizatora, jakim jest "20-letnia firma z 15 certyfikatami jakości", której misją jest dbanie o zdrowie swoich klientów. Taka reklama oczywiście miałaby sens w przypadku określonej grupy docelowej - ale Twoja grupa na 90% jest inna. Bezrefleksyjne kierowanie się poradnikami dot. copywritingu może przynieść efekty odwrotne do zamierzonych. Zasada zdrowego rozsądku
Podczas tworzenia tekstów zalecam kierowanie się przede wszystkim zdrowym rozsądkiem. Witryna powinna wyglądać po prostu DOBRZE, spójnie i wiarygodnie. Badania nad kolorami można sobie odpuścić (chyba, że naprawdę macie gigantyczny ruch) - zwłaszcza, że znajdowane w internecie informacje wzajemnie się wykluczają. Ja od zawsze polecam, żeby utrzymywać na całej witrynie jedną linię kolorystyczną - tak aby wszystko stanowiło "całość". LP odbiegający kolorystycznie od reszty witryny oceniam raczej na minus, niż jakiekolwiek zwiększanie konwersji. Sam tekst powinien być przede wszystkim wiarygodny. Wszelkie zagrywki NLP typu - "wyobraź sobie, że nie masz już szefa, leżysz na plaży..." mogą działać TYLKO na określone grupy docelowe, niekoniecznie na Waszą. Porad z zakresu copywritingu nie można traktować uniwersalnie, wszystkie działają tylko w specyficznych warunkach. Przydatne pytania przy tworzeniu treści sprzedażowych
Przydatne pytania przy tworzeniu treści sprzedażowych to:
Takich grup znajdziecie wiele dla każdego produktu. Każdy produkt może też być sprzedawany jako rozwiązanie wielu różnych problemów. Więc o takim poszerzaniu grupy docelowej napisałem na blogu: Rozszerzanie grupy docelowej, czyli dostosowywanie reklam produktu do potrzeb nowych odbiorców. 3. Podstawowe zasady tworzenia artykułów sprzedażowych Copywriting jest bardzo szerokim pojęciem, bo obejmuje tworzenie dowolnych reklam. Jednak większość z Was, zarabiając na "mini-stronach", używa go do przygotowywania artykułów powiązanych z daną niszą. Poniżej przedstawiam kilka zasad dotyczących takich artykułów:
A. Nagłówek Nagłówek to rzekomo 50% sukcesu Jest w tym trochę prawdy, bo to od nagłówka zależy, czy ktoś w ogóle zainteresuje się artykułem. Problem polega na tym, że "clickbaitowy" nagłówek przeważnie nie ma nic wspólnego z tekstem - i może powodować tylko rozczarowanie czytelnika, który spodziewał się czegoś innego. Nie chodzi nam o pobijanie rekordów wejść na stronę, a o faktyczną sprzedaż - także nagłówek zdecydowanie powinien być spójny z treścią, nawet kosztem mniejszej ilości wejść. Podsumowując, rolą nagłówka jest przyciągnięcie uwagi i "narobienie smaku" na cały artykuł. Treść i nagłówek stanowią całość i nie powinno się tego rozpatrywać oddzielnie. B. Pierwszy paragraf Pierwszy blok tekstu stanowi rozwinięcie nagłówka i zachęca do zapoznania się z całością tekstu - np. "W tym artykule znajdziesz odpowiedzi na pytania: ...". C. Układ tekstu Ludzie mają tendencję do "skakania po tekście" w poszukiwaniu najbardziej interesujących dla nich informacji. Tak naprawdę nie wiemy, czego szukają osoby, które wchodzą z wyszukiwarki na nasz artykuł - dlatego trzeba im umożliwić łatwe "skoczenie" do odpowiedniego paragrafu. Mam tu na myśli rozdzielenie paragrafów i nadanie im oddzielnych tytułów. Nie każdy zacznie czytać od początku, większość przejdzie od razu do najbardziej interesujących dla nich kwestii - trzeba to koniecznie wziąć pod uwagę. Podzielenie tekstu na części jest też przyjemniejsze dla oka i przyda się również osobom, które przeczytają całość "od deski do deski". D. Linki i reklamy Wszelkie linki wychodzące - w tym bannery - mniej lub bardziej obniżają konwersję, bo potencjalni klienci się rozpraszają i "wychodzą" na inne strony zamiast w pełni poświęcać się naszej. Czyli, jeżeli napiszemy super tekst sprzedażowy, który ma za zadanie po kolei wciągać i nakręcać czytającego na dany zakup - to migające bannery, które go rozpraszają, są bardzo słabym pomysłem. Jeszcze gorszym pomysłem są reklamy "auto-targetujące", takie jak popularny Google Adsense. Te systemy ze względu na coraz lepszy skrypt dobierający reklamy pod gust danej osoby - mogą znacząco obniżyć konwersję, polecając użytkownikom inne (lepiej zareklamowane?) rozwiązania danego problemu (czyli po prostu reklamować naszą konkurencję). E. Treść Generalnie obowiązuje zasada tworzenia tekstów sprzedażowych podzielonych na dwie części - "życie bez produktu" -> "życie z produktem". Osobiście stosuję się do opisywania "życia bez produktu" i staram się dostosować produkt do potrzeby czytelnika - całkowicie omijam opis jak to cudownie będzie wyglądało życie po nabyciu produktu X. Uważam, że takie opisy są niewiarygodne - a nikt nie lubi, gdy próbuje się mu "coś wcisnąć". Treść powinna być napisana tak, by czytelnik myślał, że sam podjął decyzję o zakupie, bez nacisków i bez opisów pełnych "ochów i achów" (np. "Wyobraź sobie jak cudownie będzie wyglądało Twoje życie gdy..."). Podobno nie ma zbyt długich tekstów, ale w tekstach typowo sprzedażowych zdecydowanie odradzam sztucznie wydłużanie - to sprawi, że teksty będą nudne. Lanie wody jest super, jeśli chodzi o przyciąganie ludzi z wyszukiwarek, ale w skutecznej sprzedaży zdecydowanie przeszkadza. Takie artykuły pełnią dwie funkcje:
Przyciąganie ruchu z wyszukiwarek jest ważne (stąd obszerne artykuły są jak najbardziej pomocne!), ale z drugiej strony - pamiętajmy też jaki jest główny cel. Co da nam ten ruch w sytuacji, gdy czytelnicy będą znudzeni "seo'wskim laniem wody". Tutaj trzeba wziąć pod uwagę obie funkcje i je ze sobą pogodzić. Im obszerniejszy artykuł i im więcej potencjalnych fraz kluczowych zawiera - tym lepiej, ale całość powinna być zjadliwa i interesująca dla czytelników. Założenie, że ludzie będą czytać "sieczkę" bo była w wyszukiwarce, jest błędne. Ludzie powinni czuć, że znaleźli "coś dla siebie", coś, co ich interesuje i im pomoże (dlatego też ważny jest podział na paragrafy - żeby każdy bez problemu mógł "skoczyć" do swoich zainteresowań). 4. SZABLON AIDA - Attention, Interest, Desire, Action Podstawowym szablonem artykułów sprzedażowych jest AIDA i na początku najbezpieczniej będzie się po prostu do niej stosować :> Z czasem u każdego copywritera punkty "Interest" i "Desire" się zatrą i stworzą spójną całość, bez wyraźnego podziału. Stosując się do tego szablonu, nie zapominajcie o zasadach z pkt. 3
Attention – czyli zwrócenie uwagi czytelnika. Bez przyciągnięcia uwagi - nikt się nie wczyta w artykuł. Jest to więc podstawowy element rozpoczynający sprzedaż. Ta część artykułu składa się przede wszystkim z nagłówka i pierwszego akapitu (w tym podtytułu i ew. zdjęcia-miniaturki wpisu). Interest – zainteresowanie. Jeśli czytelnik nie znajdzie nic interesującego dla siebie, po prostu przejdzie do innej strony. Ludzie są leniwi - dlatego nie można oczekiwać, że będą się doszukiwać w tekście opisu swojego problemu. Tutaj właśnie kłaniają się zatytułowane paragrafy - tak aby każdy mógł od razu przejść do tego, co go interesuje. Jakaś część na pewno przeczyta całość, ale nie można założyć, że tak będzie. Funkcję zainteresowania pełnią więc przede wszystkim te dodatkowe podtytuły paragrafów, a następnie trafny opis problemu, z którym zmaga się czytelnik (powinien mieć wrażenie typu "to dokładnie tak jak u mnie"). Ilość tych paragrafów zależy od rozbudowania artykułu. Można stworzyć jeden artykuł dla 10 grup docelowych lub 10 osobnych mniejszych artykułów. W tym drugim przypadku może być tak, że cała część "Interest" zmieści się w jednym paragrafie - bo cały artykuł dotyczy tylko jednego problemu/potrzeby. Desire – wzbudzenie pragnienia, chęci zakupu reklamowanego produktu. W tej części chodzi o wymowne i obrazowe dostosowanie naszego produktu do potrzeby klienta. Musi być jasne, że mając produkt X -> można się pozbyć trafnie opisanego wcześniej problemu Y. Dodatkowo można tu przytoczyć wypowiedzi innych osób, albo jakieś dane statystyczne dotyczące rozwiązania problemu. Action – działanie. Czyli punkt kulminacyjny. Artykuł powinien kończyć się wyraźnym wezwaniem do oczekiwanej przez nas akcji. Czytelnik nie powinien mieć wątpliwości co do tego, co ma teraz robić. Tutaj warto używać prostych instrukcji - np. "Kliknij tutaj", "Wypełnij formularz", "Wpisz swój adres-email", itd. Na koniec dodam jeszcze, że wszystkie te 4 części stanowią jedną całość. Nie trzeba ich pisać razem - ale po połączeniu konieczna będzie redakcja, tak by wszystko było "na jedno kopyto" RE: Podstawy copywritingu - jak tworzyć teksty sprzedażowe? - ItsLambDaWinner - 27-10-2024 04:34 Fajny art +1 RE: Podstawy copywritingu - jak tworzyć teksty sprzedażowe? - Tabasco16 - 01-11-2024 23:28 Mega pomocny post ! Kiedyś praktykowałam copywriting RE: Podstawy copywritingu - jak tworzyć teksty sprzedażowe? - janeczka585 - 07-11-2024 18:21 Zaczynałam od prostych tekstów, za bardzo niskie stawki. Dziś zarabiam całkiem dobrze, na tyle, że wystarcza na ZUS, podatki i coś zostaje na życie Zainteresowanym rejestracją działalności polecam stronkę mala-firma.pl. Wszystko od A do Z jak zarejestrować firmę, samodzielnie rozliczać itd. Każda kwestia opisana prostym językiem. RE: Podstawy copywritingu - jak tworzyć teksty sprzedażowe? - Xanter98 - 08-11-2024 22:08 Super artykul jak zawsze w formie, RE: Podstawy copywritingu - jak tworzyć teksty sprzedażowe? - Hoolig4n - 10-11-2024 01:54 Kolejny świetny poradnik. BTW czekam na jakieś nowości na grupie Getpaid RE: Podstawy copywritingu - jak tworzyć teksty sprzedażowe? - danoneksss - 10-11-2024 06:04 Świetny post! RE: Podstawy copywritingu - jak tworzyć teksty sprzedażowe? - Klin - 11-11-2024 09:51 Ciekawy poradnik dzięki RE: Podstawy copywritingu - jak tworzyć teksty sprzedażowe? - Rogeros - 12-11-2024 05:18 Wykorzystanie tych wskazówek w połączeniu z ChatGPT robi konkretną robotę. |