[Odpowiedzi Take A Gift] *Zadanie 2* - "ESP" - Czy w skład systemu ESP wchodzi kontro - Ret1e - 14-07-2010 16:08
Cytat:ESP – (elektroniczny program stabilizacji) – układ elektroniczny stabilizujący tor jazdy samochodu podczas pokonywania zakrętu przejmujący kontrolę nad połączonymi układami ABS i ASR. System ten uaktywnia się samoczynnie, przyhamowując jedno lub kilka kół, z chwilą, gdy odpowiedni czujnik wykryje tendencję do wyślizgnięcia się samochodu z zakrętu. Niektórzy producenci nazywają go inaczej, np. VSC, DSTC itp. System ESP jest to rozbudowany elektroniczny system w którego skład wchodzą systemy takie jak kontrola trakcji, kontrola poślizgu itp.(Kontrola poślizgu "wyłapuje" ewentualny poślizg koła w związku z czym koło pojazdu nie może zakręcić się w miejscu {zabuksować} w przeciwnym razie system ten odetnie dopływ paliwa do silnika i spowoduje małe przyduszenie silnika.)
System ten działa na bardzo prostej zasadzie – zablokowane koło można poruszyć w każdą stronę (czyli także na boki) używając podobnej siły. W efekcie, na zakręcie koło jest wynoszone tam, gdzie działa siła odśrodkowa, czyli na zewnątrz zakrętu. Wykorzystując tę zasadę, gdy przód pojazdu traci przyczepność (zachodzi podsterowność), to blokowane są koła tylne, by te pozwoliły na obrót pojazdu wokół własnej osi celem skierowania przodu we właściwą stronę. Analogicznie, gdy mamy do czynienia z nadsterownością, kiedy to pojazd zbyt szybko obraca się wokół własnej osi (szybciej, niż pokonuje zakręt) blokowane są koła przednie, by spowolnić ten ruch poprzez wytworzenie niwelującej go podsterowności. Wszystkie te korekty zachodzą wielokrotnie w ciągu sekundy i tworzą w rzeczywistości kontrolowany uślizg wszystkich czterech kół. Poślizg kół jest obliczany na podstawie prędkości obrotowych kół, czujnika przyspieszenia poprzecznego, czujnika przyspieszenia kątowego, czujnika skrętu kierownicy oraz ciśnienia w układzie hamulcowym. Na podstawie analizy danych z tych czujników system określa czy wystąpiła nadsterowność czy podsterowność i reaguje wyhamowaniem odpowiednich kół. Stabilizacja toru jazdy w pewnym stopniu zwiększa dopuszczalną prędkość początkową podczas wejścia w zakręt, dzięki optymalnemu wykorzystaniu przyczepności wszystkich kół. Dodatkowo do korygowania toru jazdy używane są hamulce, spowalniające pojazd w trakcie pokonywania zakrętu. Zmniejsza to prawdopodobieństwo wypadnięcia z zakrętu.
Stabilizacja toru jazdy okazuje się być bardzo pomocna w tzw. teście łosia polegającym na ominięciu nagle pojawiającej się przeszkody i błyskawicznym powrocie na własny pas. W samochodach pozbawionych kontroli trakcji slalom składający się z 3 nagłych skrętów zazwyczaj powoduje nagłą nadsterowność, która to może spowodować ponowne wyrzucenie pojazdu na przeciwny pas. Rzadziej zdarza się tutaj zaobserwować podsterowność, która jest mniej groźna i powoduje tylko wydłużenie promieni skrętów. ESP umożliwia wykonanie trzech w miarę ciasnych skrętów i szybką stabilizację pojazdu po powrocie na własny pas.
Systemem wspomagającym ESP jest system DSR (dynamic steering response). System ten wykorzystuje informacje z systemu ESP i w razie potrzeby silnikiem wspomagania kierownicy potrafi wykonać lekki manewr kierownicą kontrujący moment obrotowy samochodu. W sytuacji hamowania na nawierzchni o różnej przyczepności (np. prawe koła na lodzie a lewe na śniegu) wystąpi tendencja do obrócenia pojazdu. ESP w takiej sytuacji odpowiednio skoryguje siły hamowania kół co może wydłużyć drogę hamowania. W takiej sytuacji dzięki skontrowaniu toru jazdy kierownicą można uzyskać krótszą drogę hamowania niż przy użyciu samego systemu ESP.
ESP zazwyczaj Występuje w starszych modelach wraz z napędem na wszystkie osie (4x4) Natomiast w nowych rozwiązaniach modułu ESP może występować w samochodach z napędem na tylną oraz przednią oś.
Choć ESP umożliwia wejście w zakręt z dużą prędkością i ułatwia jego pokonanie to nie jest stosowane w sporcie z uwagi na znaczne ograniczenie prędkości wyjścia z zakrętu, oraz utrudnienie lub uniemożliwienie wykonywania pewnych manewrów jak np. jazda w nadsterownym poślizgu kontrolowanym czy hamowanie poprzez poślizg boczny czy obrót wokół własnej osi.
System ESP często mylony jest z kontrolą trakcji (ASR) która to odpowiada za przyczepność wzdłużną podczas przyspieszania, natomiast nie kontroluje przyczepności poprzecznej tak jak ESP.
Czy w skład systemu ESP wchodzi kontrola ciśnienia powietrza w kołach?
nie
Czy test łosia polega na ominięciu nagle pojawiającej się przeszkody i błyskawicznym powrocie na własny pas?
tak
Czy systemem wspomagającym ESP jest system DRS?
nie
RE: [Odpowiedzi Take A Gift] *Zadanie 2* - "ESP" - Czy w skład systemu ESP wchodzi kontro - Jooker PL - 14-07-2010 16:17
goog +:sleepy:
RE: [Odpowiedzi Take A Gift] *Zadanie 2* - "ESP" - Czy w skład systemu ESP wchodzi kontro - GUZIOR008 - 14-07-2010 16:18
Poprawne
Poprawne
RE: [Odpowiedzi Take A Gift] *Zadanie 2* - "ESP" - Czy w skład systemu ESP wchodzi kontro - Mlody666 - 14-07-2010 16:53
"+" leci
RE: [Odpowiedzi Take A Gift] *Zadanie 2* - "ESP" - Czy w skład systemu ESP wchodzi kontro - majkel9490 - 14-07-2010 17:49
dobrze +
RE: [Odpowiedzi Take A Gift] *Zadanie 2* - "ESP" - Czy w skład systemu ESP wchodzi kontro - Mataz - 14-07-2010 18:00
Dobrze +
RE: [Odpowiedzi Take A Gift] *Zadanie 2* - "ESP" - Czy w skład systemu ESP wchodzi kontro - Marello - 14-07-2010 19:41
Dodatkowa reputacja +
RE: [Odpowiedzi Take A Gift] *Zadanie 2* - "ESP" - Czy w skład systemu ESP wchodzi kontro - LovingBoy - 14-07-2010 20:41
+ leci
thx
|